مجله پزشکی دکتر حصارکی

این سایت مطالب علمی و کاربردی پزشکی را با استناد به منابع معتبر در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

واکسینه کردن جامعه با سواد سلامت؛ درس‌آموخته‌های کرونا به مثابه آینه‌ای روبه‌رو

واکسینه کردن جامعه با افزایش سواد سلامت درس‌آموخته‌های کرونا آینه‌ای روبروی بشر

سواد، به‌ویژه سواد سلامت، نقش واکسن را در جامعه ایفا می‌کند؛ واکسنی که با تزریق دانش و مهارت‌های کاربردی، مقاومت همگانی را در برابر تهدیدهای بهداشتی و اجتماعی ارتقا می‌دهد. کرونا به ما نشان داد سرمایه‌گذاری در پیشگیری—چه از جنس واکسن‌های بیولوژیک و چه از جنس سواد—همواره کم‌هزینه‌ترین و پربازده‌ترین راهبرد است.

از وضعیت جهانی تا کاستی‌های داخلی

واکسینه کردن جامعه با افزایش سواد سلامت درس‌آموخته‌های کرونا آینه‌ای روبروی بشر
واکسینه کردن جامعه با افزایش سواد سلامت درس‌آموخته‌های کرونا آینه‌ای روبروی بشر

در چهار دهه گذشته نرخ جهانی سواد به ۸۶ درصد رسید، اما نابرابری جنسیتی و چرخه معیوب فقر، همچنان زنان و فقیران را از چرخه دانایی دور نگه داشته است. در کشور ما نیز هرچند سوادآموزی عمومی پیشرفت داشته، سهم سواد سلامت در سیاست‌گذاری‌ها و بودجه‌ها اغلب نادیده گرفته می‌شود؛ غافل از آنکه هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی بی‌سوادی، ده‌ها برابر بیشتر از بودجه‌ای است که باید در آموزش و ارتقای دانش سلامت اختصاص یابد.

دوران طلایی مغزی؛ نقطه آغاز سرمایه‌گذاری

سال‌های پیش‌دبستان به «دوران طلایی رشد مغزی» معروف است؛ مرحله‌ای که پایه‌های مهارت‌های شناختی، اجتماعی و عاطفی شکل می‌گیرد. آموزش باکیفیت در این دوره تنها به یادگیری حروف و اعداد محدود نمی‌شود، بلکه توانایی‌های حل مسئله، نوآوری و تعامل گروهی را می‌پرورد. کودکی که با ابزار مناسب وارد مدرسه می‌شود،:

  • بهتر با چالش‌های یادگیری و ارتباطی مواجه می‌شود
  • در آینده دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی بیشتری به همراه خواهد آورد

از سخن به عمل؛ نقشه راه

برای ایجاد جامعه‌ای تاب‌آور و سلامت‌محور، باید در دو جبهه هم‌زمان فعال شویم:

  1. سرمایه‌گذاری عمیق در آموزش پیش‌دبستان و دوره ابتدایی با استانداردهای مدون و مربیان متخصص
  2. مشارکت همه‌جانبه دولت، خانواده‌ها و نهادهای مدنی برای ترویج فرهنگ سواد سلامت و دسترسی برابر به منابع آموزشی

کرونا نشان داد که آموزش دیجیتال بدون زیرساخت عادلانه، خود به منبع بی‌عدالتی تبدیل می‌شود. بیایید با برنامه‌ریزی هوشمند و توجه به نقاط ضعف تجربه همه‌گیری، آینده‌ای رقم بزنیم که در آن هیچ کودکی از یادگیری محروم نماند و هیچ جامعه‌ای در برابر بحران‌های بعدی بی‌سواد و آسیب‌پذیر نباشد.

مجله پزشکی دکتر حصارکی

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *